Onnettomuudet, Kaatumiset, Kallistumiset, Kierrosten laskenta
Suurin osa laitteistamme on varustettu 3D-kiihtyvyysanturilla. Tämä mahdollistaa useiden tärkeiden telemetria-tapahtumien seurannan (onnettomuudet, kiihtyvyyspiikit, törmäykset, kallistumiset ja pyörähdysten laskenta).
Ajoneuvon tai koneen etä-immobilisointi
Ajoneuvo tai työkone voidaan etälamauttaa varkaus tai väärinkäyttötilanteissa; toisaalta kohteiden käyttö voidaan myös sallia haluttaessa.
Käyntituntien ja kuljetun matkan seuranta
Yksi tärkeimmistä moottorikäyttöisten koneiden telemetriatietojen keräämisen kohteista on aina ollut käyttö- tai käyntitunnit - ja edelleen yleistymässä.
Käyttöaikaan perustuva ennakoiva huolto
Ennakoiva huolto on logistiikan ja tuotantotoiminnan kulmakivi. Huollot, korjaukset ja tarkastukset voidaan aikatauluttaa hyvissä ajoin hetkiin jolloin ne kannattaa tehdä.
Kuljettajan tunnistavat -järjestelmät
Laitteemme tukevat kaikkia yleisimpiä kuljettajan tunnistukseen käytettäviä tageja, kortteja ja nappeja. Näin voidaan raportoida mm. kuljettajakohtaisia päiväkirjoja tai jakaa oikeuksia käyttää konetta.
Rengaspaine -valvonta etänä
Väärä rengaspaine tarkoittaa että kallista polttoainetta käytetään renkaan kuluttamiseen. Valvonnalla ja siitä seuraavilla toimipiteillä säästetään sekä polttoainetta että renkaita.
Polttoaineen määrän seuranta etänä
Polttoaineen määrää seurataan sekä tankkaustarpeiden takia, tankkauslogistiikan takia että kulutuksen seurantaan. Ja tietysti saadaan polttoainevarkaat kiinni.
Laitteet
Henkilöautot, pakettiautot, minikaivurit, metsätyökoneet, trukit, trailerit, yhdistelmät, kaivosajoneuvot; kaikkiin ajoneuvoihin ja sovelluksiin löytyy oikea laite. Laitteet löydät Ajoneuvo- tai IOT-paikantimet -linkistä. Kaikissa laitteissa on oma pieni akku jonka avulla laitteet pysyvät hereillä ilman seurattavan kohteen virtoja.
Jokainen laite sisältää GPS - moduulin ja 3D-kiihtyvyysanturin joiden avulla voidaan pitää ajopäiväkirjaa, seurata ajotapaa ja hälyttää onnettomuuksista tai raportoida äkkijarrutukset yms.
Henkilöauton ja pakettiauton ajopäiväkirjaa pidetään Bolt-4G.:lla. Bolt on yksinkertainen ja helposti asennettava paikannin joka ottaa
käyttöjännitteen auton OBD2 -portista. Dart-4G on Bolttia edistyksellisempi mutta suunnattu kevyempiin sovelluksiin. Laitetta toimitetaan myös OBD2- ja tupakansytytin -johtosarjoilla. Sillä voidaan myös pitää ajopäiväkirjaa, mutta laitteesta löytyy myös mm.
kujettajan tunnistukseen tarvittavat kanavat sekä 2 Digitaali-tuloa esimerkiksi käyntiaikojen mittaamiseen. Dartissa on myös ulostuloja esimerkiksi etäimmobilisointiin.
Raskaammissa sovelluksissa käytetään G70-4G:tä. Laite on tarkoitettu rajuihin olosuhteisiin kuten trailereiden paikannukseen tai trukkien ja suurempien työkoneiden paikannukseen, käyntiaika -laskentaan ja
kuljettajan tunnistukseen. 3:lla Digitaali-tulolla, 1:llä Analogia-lähdöllä ja 1:llä Digitaali-lähdöllä tehdään ajoneuvosovelluksessa jo paljon reaaliaikaisen paikannuksen, ajopäiväkirjojen yms. lisäksi.
Kun sovellus muuttuu monimutkaisemmaksi, ja halutaan seurata myös analogisia antureita, valitaan G120-4G. Esimerkki ajoneuvon analogisesta mittauksesta on polttoaineen määrän jatkuva mittaaminen. G120
skannaa myös Bluetooth -antureita joten sillä ratkaistaan samalla myös rengaspaineiden ja kuorman lämpötilan mittaus. Järeämpiin sovelluksiin tarkoitettu laite -versio on G150-GLOBAL.
Seuranta
Kaikki laitteet paikantavat reaaliajassa ja jättävät kulkuhistorian palveluun myöhemmin tarkasteltavaksi. Laitteet voivat päivittää sijainnin määrätyllä nopeudella (esim. 5s välein), kun liike suunta muuttuu tarpeeksi (risteys), kun nopeus muuttuu (kiihdytys, jarrutus) tai kun on kuljettu määrätty matka (esim. 50m). Tai näiden yhdistelmä. Paikannus saadaan aina riittävän tarkaksi!
Karttapisteellä oleva info -kupla voidaan muokata näyttämään mitä kulloinkin on tärkeää: Kuljettaja, ajoaika ja -matka, kokonais tunti / km -kertymä, onko kyse tyhjäkäynnistä, kauanko tyhjäkäynti kesti. Palvelu myös esittää kohdat joissa on tapahtuma; Kova jarrutus, kiihdytys, ylinopeus. Käyttäjä voi luoda näitä tapahtumia itse vaikka kuorman lämpötilasta, koneen käytöstä väärään aikaan jne.
Geofenceillä voidaan tilapäisesti esimerkiksi tarkentaa GPS:sää (vaikka parkkipaikan tarkkuuteen) tai muuttaa päivitysnopeutta, geofenceistä voidaan hälyttää (saapumisesta / lähtemisestä kalustoinventaariossa tai konevuokrauksessa), paikanninlaitteen output voi kytkeytä päälle geofencen sisällä, kone voi olla immobilisoituna tietyn alueen sisällä tiettyinä kellonaikoina. Myös tuntilaskuri voi haluttaessa toimia vain geofencen sisällä. Geofencet toimivat tietysti myös varashälyttiminä. Lista on pitkä, kannattaa kysyä meiltä lisää.
Telematics Guru -palvelussa on erittäin kattavat raportointi -työkalut sekä myös mahdollisuus luoda omia raportteja. Ajoneuvojen lisäksi voidaan siis raportoida myös kuljettaja -kohtaisesti, geofence -kohtaisesti, projekti- tai osastokohtaisesti. Raportit voidaan automatisoida generoitumaan viikottain, kuukausittain, vuosittain ja ne lähetetään sähköpostiin halutussa muodossa (excel, pdf, csv).
Yhteys
PQ-Team Oy
Kauppiaankatu 13,
00160 Helsinki,
FINLAND
+358 40 5285 182,
info@pqteam.fi